Železnica Kúty - Trnava

Trať Trnava Kúty

Trať Trnava Kúty (foto: Youtube)

Viliam Pauliny-Tóth

Viliam Pauliny-Tóth

Trať Trnava - Kúty (č. 116) má po celý čas svojej existencie významný podiel na rozvoji nášho kraja.

Výstavbu trate požadoval už v  roku 1871 slovenský vlastenec a poslanec uhorského snemu Viliam Pauliny-Tóth.

V roku 1897 boli otvorené úseky Trnava - Smolenice a Jablonica - Kúty.

Stavebne náročný horský úsek Smolenice - Jablonica bol dokončený o rok neskôr.

V  roku 1899 pribudla odbočka do Brezovej pod Bradlom, dnes už je osobná doprava na tejto trati (č. 117) zastavená.

V roku 1980 bola trať elektrifikovaná v časti Kúty - Jablonica, v roku 1982 zostávajúca časť  z Jablonice do Trnavy. A  tak dnes na jej koľajniciach vidíme hlavne elektrické rušne.

model hradiska

Rušeň rady 240 „Laminátka“ (Škoda 47E). (Foto: Teslaton – Wikipédia,CC BY 3.0)

Tomáš Drobný

 

 

Januárové číslo Náš Trnavský kraj: